Friday, May 25, 2012

TELEKUNG BUAT DIA~

Penting ibu bapa mendidik anak-anak mereka supaya kenal dengan Sang Pencipta sejak dari mereka kecil. pepatah Melayu juga ada mengatakan, melentur buluh biarlah dari rebungnya. 

Kenapa masyarakat dahulu mengambil buluh sebagai analogi? Buluh, zaman mudanya dipanggil rebung. Sedap dimakan bersama gulai daging. Namun, ia juga akan melalui peringkat kematangannya yang merubahnya daripada rebung menjadi buluh, yang mana dari segi fizikalnya, gagah dan perkasa.

Kegunaannya juga mula berubah mengikut putaran masa. Orang dahulu menjadikan buluh sebagai lantai dan dinding rumah kerana sifatnya yang kuat dan tahan lasak. Sehingga sekarang, buluh digunakan untuk dijadikan pondok tempat ambil angin petang.

Ayah penulis juga bersiap sedia dengan sebatang buluh di luar rumah untuk memukul ular yang datang tanpa diundang. Hebatnya buluh ini mampu membunuh ular,berbanding dengan kayu biasa yang lain. Subhanallah..

Cerita tentang buluh kita tinggalkan dahulu.

Kanak-kanak, diri mereka diibaratkan seperti rebung, mudah dilentur. 3  orang anak saudara yang masih kecil mengajarku cara memahami psikologi kanak-kanak. Bagi kanak-kanak perempuan, dia memerlukan perhatian yang lebih berbanding dengan kank-kanak lelaki. 



Tak pandai lagi posing~


 
Menangis~



Nur Salsabila.~

Nama seindah wajahnya.. Anak ini tidak akan berpuas hati jika apa yang dijanjikan kepadanya masih tidak dipenuhi. Kadang-kadang, sementara menunggu sem baru dibuka, aku mengisi masa kosong dengan menjahit. Si kecil itu suka andai aku menjahit sesuatu untuknya. 

Hari ini dia telah membesar dengan cepat~



Lalu kuhadiahkan sepasang sarung tangan kepadanya untuk dipakai ke kelas mengaji. Kalau dulu dia agak malu denganku, tapi sekarang dia menjadi seorang anak yang sangat akrab denganku dan mendengar kata. 

Sebelum menyambung kembali pengajian di UKM, aku telah berjanji untuk menjahitkan sepasang telekung untuknya. Janji itu dia ingat sampai hari ini.

Lalu, TELEKUNG BUAT DIA telahpun siap dan baru sahaja siap pada hari ini. Akan diberikan padanya minggu depan sempena hadiah hari lahir.





Moga dia menjadi anak yang solehah di dunia dan akhirat.

Amiin...



No comments:

Post a Comment