Tuesday, January 11, 2011

KEJATUHAN MORAL DAN PENINGKATAN INTELEKTUAL


11/1/11-Masjid UKM
Alhamdulillah..syukur pada Allah kerana pd mlm ini, rohani terisi lagi. Gandingan yang hebat antara 3 panelist, iaitu Ust. Hasrizal Abdul Jamil (Saiful Islam), Ust. Khairul Khuzairi, dan Ust. Mohd Idris Mohd Yusoff.Walaupun tajuknya bukan berkaitan dgn tajuk cinta spt mna yg terdapat pada buku2 yg dikarang oleh Saiful Islam, namun Alhamdulillah.. forum ini mendapat sambutan daripada pelajar-pelajar  UKM dan masyarakat di sekitarnya.  
Berdasarkan forum yg telah dianjurkan ini, saya dapat melihat bahawa moral masyarakat pada zaman sekarang telah kembali kpd moral masyarakat Jahiliyyah pada zaman dahulu bahkan lebih teruk drp itu. Iaitu mereka bukan tidak bijak tetapi, mereka ketandusan nilai-nilai moral. Mereka hebat dalam bidang ekonomi (perniagaan), tetapi kemewahan yang mereka ada itu  membutakan hati mereka.

Ia adalah persoalan berkaitan akidah masyarakat pada ketika itu. Namun jika diteliti, moral masyarakat sekarang lebih teruk daripada moral masyarakat zaman Jahiliyyah dahulu. Mereka lupa kpd nilai2 keinsanan yg perlu ada pada diri setiap Muslim.
Pada pengakhiran forum ini, Ust. Hasrizal meninggalkan sebuah persoalan untuk kita renungkan bersama. Iaitu:
Semakin bertambah keintektualan, Semakin rendah nilai kemoralan. Mengapa?? Persoalan ini perlu kita renungi bersama-sama ke dalam diri kita. 

Wallahu’alam…

2 comments: