Wednesday, January 5, 2011

DAHULU LAIN SEKARANG LAIN




         VS




Takut menghadapi cabaran dunia sekarang,apatah lagi kepada yang bakal bergelar guru. Tadi, ketika sedang melayari laman Facebook, tiba-tiba terjumpa fb seorang kanak-kanak perempuan yang masih lagi muda remaja yang tidak segan silu meng'upload'kan gambarnya tanpa sehelai benang pun di badannnya ke dalam picture albumnya. 

Bagaimana nasib anak bangsa kita 10 thn akan datang kalau begini caranya.Saya memanggilnya kanak-kanak kerana dia masih seorang budak hingusan yang tidak dpt membezakan antara baik dan buruk. Hatta, si Kecil Muhammad Wafiy (anak saudara) pun tahu apa ertinya malu,inikan pula seorang kanak-kanak dewasa. Adakah segala kecacatan ini berpunca dari kegagalan guru utk mendidik atau kegagalan ibu bapa dalam memberi kasih sayang yang secukupnya kepada anak-anak.

Kenapa dunia sekarang berbeza dgn dunia dahulu? Kerana dahulu,kami dapat merasai bahawa bukan mudah utk memperoleh sesuatu yang kami ingini, melainkan dgn usaha yang gigih. Sedangkan sekarang, mereka dengan mudahnya memperoleh apa yang mereka ingini. Hidup dalam seribu kemewahan.
 
P/S: Kepada sesiapa yang bakal berkahwin, didiklah anak-anak dengan didikan agama dan kasih sayang yang secukupnya. Jangan biarkan mereka hidup terumbang ambing ibarat kapal tanpa nakhoda..

Wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment