Thursday, November 5, 2009

APA SEBENARNYA TUJUANKU DI SINI?

Kadang2, bgun je dr tidur, ana terfikirkan, ape sebenarnya ana buat kat ukm ni?

Adakah terlalu byk prkra yg prlu dibuat sehingga mnyebabkan kita lupa apa mtlamat asal kita berda di sini?






Apa pn yg berlaku, hari2 akn terus berlalu sehinggakan kita sndri myedari btpa cptnya putaran waktu. Moga2 kita dpt menggunakn sepenuhnya nikmat yang diberikan Allah kepada kita, agar brtmbah lg keimanan kita.



Teringat pula ana pada sepotong hadis Rasulullah s.a.w yg bmksud:



Daripada Tsauban ra berkata : Rasulullah saw bersabda : "Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat bertanya, "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi saw menjawab, "Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan'. Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu wahai Rasulullah?". Nabi menjawab : "Cinta pada dunia dan takut pada mati".



Apabila manusia sering mempersoalkan erti sebenar kehidupannya sebagai seorang muslim, maka Islam telah mempunyai jawapan bg soalan ;Dari mana mnusia itu dtg, mengapa ia dijadikan dan ke mana ia akn kembali. Maka, pemikiran spt ini kadang2 dpt mbuat lebih mhrgai ttg mnfaat kwujudn drinya di muka bumi ini.




Kewujudan manusia bknlah dcpta dengan sia2, bahkan mnusia dcpta dengan sebaik2 kjadian..

No comments:

Post a Comment