Friday, October 29, 2010

Photo of Technology

1-ROBOT PINTAR WAKAMARU:
 
Mitsubishi Heavy Industries Ltd. yang berpusat di Jepun telah merasmikan robot penjaga rumah 'Wakamaru' Khamis (15/9/2005). Walaupun telah diprogram oleh chip, robot perempuan  bertubuh mungil ini berjaya memikat hati ramai orang. Mitsubishi telah menghubungkan Wakamaru ke internet agar dapat berfungsi.
Wakamaru mempunyai peribadi yang bersahabat hingga membuatnya sangat dicintai oleh ahli keluarga. "Kami sudah cuba membuat sebuah robot di mana anda boleh berkomunikasi dengannya seperti layaknya berhubungan dengan seorang manusia," ujar pimpinan pasukan teknikal, Ken Onishi. Menurut Onishi tidak satu pun ciri-ciri pada diri robot itu direvolusi. Menciptanya menjadi satu ciptaan yang lemah lembut saja adalah tugas yang sangat besar.
Sebagai maklumat Wakamaru boleh mengenali sampai 10 orang bahkan boleh memanggil nama mereka. Dengan tinggi 100 cm (40 inci), Wakamaru boleh mendekati dan menyambut anggota keluarga dengan suara perempuan yang lemah-lembut apabila mereka tiba di rumah. Wakamaru lalu menawarkan diri untuk memberikan mesej telefon atau membaca e-mel yang masuk.
Di pagi hari, Wakamaru akan menghampiri tempat tidur dan membangunkan anda dengan berita utama dan ramalan cuaca. Agenda anda hari itu akan diingatkan dan mungkin boleh mengajak anda untuk melakukan sukan ringan.
Jika keadaan di rumah tidak selamat, Wakamaru akan menelefon telefon anda ketika anda tidak berada di rumah. Namun begitu, robot seperti ini tidak murah. Jumlah yang akan dijual terhad. Hanya 100 robot yang dijual di Tokyo mulai Jumat (16/9/2005), dengan harga 1,575 juta yen (1 yen = Rp 91,77).
## Untuk renungan:
Manusia akan menjadi semakin malas apabila segala kerja dalam kehidupan seharian hanya bergantung pada mesin. Kepentingan mesin dalam kehidupan memang tidak dapat disangkal lagi dan ia merupakan satu keperluan dalam kehidupan. Namun, sejauh mana ia menjadi keperluan, perlulah dilihat kepada situasi keadaan yang berlaku. Bagaimana untuk mewujudkan kehidupan yang harmoni dalam hubungan sesama manusia andai kerja-kerja melayan tetamu pun diserahkan kepada mesin. Wallahu’alam..


2- TANDA2 KEKUASAAN ALLAH:
Wave Rock (Australia)

The Rock Wave adalah formasi batuan alam yang terletak di Australia Barat. Seperti namanya batu ini berbentuk seperti gelombang laut sedang menjulang tinggi. Luasnya merangkumi beberapa hektar; Wave Rock ini mempunyai tinggi sekitar 15 meter dan panjang sekitar 110 meter.

Salah satu aspek dari Wave Rock jarang dipaparkan pada foto adalah pemegang dinding sekitar setengah batu itu. Ini mengikuti kontur dan membolehkan air hujan akan dikumpulkan dalam sebuah empangan. Ini dibina pada tahun 1951 oleh Jabatan Kerja Raya.

sumber:
http://www.unikaja.com/2010/10/10-keajaiban-alam-yang-luar-biasa.html#ixzz12KKmxUl0
ListenRead phonetically

KILAUAN AURORA DI LANGIT ALASKA
Tarikh: October 29, 2003.
Tempat: Gunsight Mountains, 110 batu sebelah utara Ancourage, Alaska.
Photo courtesy of Calvin Hall. Gambar diperolehi daripada Yahoo! Berita Foto.



Firman Allah Ta’ala yg artinya “Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi silih bergantinya malam dan siang bahtera yg berlayar di laut membawa apa yg berguna bagi manusia dan apa yg Allah turunkan dari langit berupa air lalu dgn air itu Dia hidupkan bumi setelah matinya dan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis haiwan dan pengisaran angin dan awan yg dikendalikan di antara langit dan bumi; sungguh terdapat tanda-tanda bagi kaum yg berakal”.



http://insecretlovewedrown.blogspot.com/2010/08/bukti-kekuasaan-allah.html



3- PENGKLONAN BABI+BIRI2=BABIRI




 Babiri, begitulah saya namakan haiwan yang menyerupai babi tetapi berbulukan biri-biri yang berasal dari Austria dan Hungary.


Bulunya juga boleh digunakan untuk membuat kain atau pakaian yang mempunyai daya tahan memerangkap haba yang baik. Haiwan ini berbulu bagi melindunginya pada musim sejuk yang rendah suhunya di negara asal mereka di Hungary dan Austria. Dilaporkan bahawa jenis babiri in telah pupus di Britain sejak 40 tahun dahulu.


 
Nampaknya negara Eropah sedang bertungkus lumus membiak semula spesis babiri ini. Umat Islam perlu berjaga-jaga jika membeli belah pakaian sejuk di Eropah suatu masa nanti apabila ia berjaya dibiakkan semula dan menjadi satu industri.

Harga seekor Babiri ini dijual sejumlah 1 ribu pound sekarang kerana keunikannya.
##Santapan rohani::
Klon yang dihalalkan
Tidak semua klon diharamkan, namun begitu klon yang dibolehkan mestilah mempunyai
syarat-syarat berikut;
  1. Klon janin manusia untuk tujuan kajian, kaedah ini adalah diharuskan dengan syarat janin tersebut dimusnahkan sebelum tempoh 120 hari berdasarkan pandangan para fuqaha’ yang mengharuskan pengguguran kandungan sebelum sempurna 120 hari. Pengguguran ini diharuskan kerana sebelum 120 hari, janin tersebut masih belum ditiupkan roh.
  2. Klon untuk tujuan perubatan seperti mencipta sel-sel tertentu bagi menggantikan organ yang rosak, klon jenis ini juga diharuskan dalam Islam.
  3. Pengklonan dibenarkan terhadap haiwan dan tumbuh-tumbuhan klon yang dilakukan terhadap haiwan juga diharuskan berdasarkan syarat-syarat berikut:
  • Penciptaan tersebut sangat penting kepada kehidupan manusia, bukan hanya kepada sesetengah individu.
  • Tidak menimbulkan kerosakan atau bahaya yang lebih besar daripada manfaat yang diperolehi.
  • Tidak mendatangkan kesakitan atau membahayakan binatang itu sendiri, sekalipun untuk jangka masa panjang. Tindakan menyakiti makhluk di kalangan haiwan, hukumnya adalah haram di sisi agama Islam.
·       Pengklonan jelas bertentangan dengan kaedah keberagaman, kerana teknik ini hanya menghasilkan ramai orang yang sama daripada seorang sahaja, dan ini jelas akan mengakibatkan terjadi banyak kerosakan kepada kehidupan manusia mahupun sistem sosial.
·         Secara kesimpulannya, Pencapaian teknologi pengklonan adalah merupakan satu pencapaian teknologi yang mampu meningkatkan taraf kehidupan manusia. Namun dalam kehidupan dunia yang tidak sekular, peranan agama amat penting dalam memandu kehidupan ke arah keredaan Allah. Usaha mencapai kemajuan sains bagi menambah keselesaan kehidupan manusia tidak seharusnya meminggirkan tuntutan agama. Islam menggalakkan penemuan baru yang selaras dengan tuntutan shariah dan sekaligus menafikan sebarang aktiviti yang boleh membawa kerosakan kepada tamadun kemanusiaan walaupun niat pada peringkat awalnya adalah untuk kebaikan manusia.
http://ridzuan1706.wordpress.com/2009/08/28/pengklonan-haram-di-sisi-islam/




4- TANGAN ROBOT:




Tangan-tangan robot yang dihasilkan memiliki kekuatan yang sama dengan tangan manusia, tetapi tidak memiliki kepekaan sentuhan, kesempurnaan daya gerak, dan kemampuan melakukan pelbagai pekerjaan.

Tangan kita, yang boleh digunakan untuk melakukan kegiatan sehari-hari seperti mengacau secawan teh, membuka halaman surat khabar, atau menulis, telah dirancang sedemikian sempurna.

Banyak pakar setuju kita tidak boleh membuat tangan robot yang memiliki fungsi tangan lengkap. Jurutera Hans J. Schneebeli yang mencipta tangan robot, yang dikenal sebagai "Tangan Karlsruhe", menyatakan bahawa semakin lama dia membuat tangan robot, semakin dia mengagumi tangan manusia. Dia menambah bahawa masih perlu waktu lama sampai kita dapat membuat tangan robot yang mampu melakukan sejumlah kecil saja pekerjaan yang dapat dilakukan tangan manusia.

Allah merancang tangan sebagai alat tubuh khusus bagi manusia. Dengan segala bahagiannya, tangan manusia memperlihatkan kesempurnaan dan keunikan ciptaan Allah.



5- SOLAT TARAWIH:

Gambar jamaah sembahyang tarawih di bulan Ramadan di Bandar Iskandariah (sebuah pantai terkenal di Mesir), Mesir.

Gambar Yang Mengejutkan Dunia
Tempat: Iskandariah Mesir
Imam: Imam Hatim
Masjid: Masjid al-Qaid Ibrahim hayyu Syatibi Mahattah Raml.
Jumlah : 1 juta pesolat
Gambar ini mengejutkan Marine Amerika















No comments:

Post a Comment